22-08-2017 - 09:30 tot 16:30 uur

30-08-2017 - 3 dagdelen

05-09-2017 - 9:30 tot 12:00 uur

14-09-2017 - 13:30 tot 16:30 uur

Why - how - what

Terug naar het nieuwsoverzicht

Why - how - what

1. ik ben coach-adviseur voor ondernemers
2. ik wil mijn eigen pad lopen, zelfstandig zijn. Op mijn pad stimuleer en motiveer ik ondernemers om eigenwijs succesvol te ondernemen

Welke zin klinkt interessanter? En vooral – waar denk je dat ik enthousiast van word, of waar mijn ogen van gaan glimmen als ik voorbeelden geef? Van nummer 2 natuurlijk!

Deze zin is mijn persoonlijke omzetting van een model van Simon Sinek, de gouden cirkel. Zijn boodschap is: Mensen kopen niet wat je verkoopt, maar waarom je het verkoopt. Een van zijn boeken hierover: Het begint bij het waarom >>>

Wat heb ik aan deze zin, en waarom probeer ik bij mijn klanten ook deze zin boven tafel te krijgen?

De zin geeft mij:
1 een kern en tegelijkertijd een richting voor mijn bedrijf
2 een missie
3 een meetlat om ja of nee te zeggen tegen een opdracht
4 persoonlijke zichtbaarheid
5 ondersteuning/helderheid voor mijn marketing uitingen
6 inzicht in mijn zwarte randje

Ad 1. Kern
De kern voor mij is dus zelfstandigheid, autonomie. Ik houd van eigenwijze mensen want dat ben ik natuurlijk ook zelf. Ik wil graag gestimuleerd en geïnspireerd worden, en haal en breng dat graag bij zelfstandige ondernemers. De richting voor mijn bedrijf is – zoveel mogelijk mensen ondersteunen bij het vak ondernemerschap of hun wijze autonomie.

Ad 2. Missie
Oeps, beladen woord. Waar een goede Why over gaat, is dat je iets voor jezelf wilt maar dat je het ook aan zoveel mogelijk anderen wilt geven. Kortom, net als wat in de vorige eeuw missionarissen deden. De boodschap van hun geloof naar zoveel mogelijk mensen brengen.

Ad 3. Meetlat
Als er een vraag komt waar ik over twijfel, houd ik de vraag en het bijbehorende werk langs mijn Why. Past dat, voegt het iets toe, bereik ik wat ik wil bereiken? Dan zeg ik ja. En anders niet.

Ad 4. Zichtbaarheid
Ik vind het leuk om te praten over wat mij beweegt, daar word ik blij van. Dat levert zichtbaarheid op in netwerken. Als ik moet praten over wat je van mij moet kopen, kruipt de weerzin in mijn taalgebruik en uitstraling (moet bijv. of overtuigingskracht). Niet aantrekkelijk = niet zichtbaar

Ad 5. Marketingwoorden
Mijn zin leidt tot inzicht in wat ik wil communiceren en geeft me tegelijkertijd woorden om te zeggen waar het mij om gaat.

Ad 6. Zwart randje
Bijna alle ondernemers (inclusief mijzelf) hebben in hun jeugd negatieve dingen meegemaakt die hen gevormd hebben. Dat zorgde ervoor dat ze gingen helpen om gezien te worden. Of juist gingen presteren, of overconcentreren of …. Als overlevingsmechanisme ontwikkel je iets in een kinderlijke vorm. In de volwassen vorm komt het vaak weer terug in je WHY. Het uitzoeken van je waarom, brengt je langs dat zwarte randje. Als je nog in de kinderlijke vorm zit, aandacht opeisen door veel te praten bijvoorbeeld, werkt het tegen. En is een therapeutische oplossing nodig. Getransformeerd naar dagvoorzitter of entertainer levert het een podium en omzet op.

Een rijke oogst dus van een relatief simpel model.

Mijn volgende blog zal een doe-het-zelf handleiding zijn voor het ontdekken van je Why.

Wat is jouw waarom?

geplaatst vrijdag 24 juni 2016


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

Mooi! Kort en krachtig en puntgewijs, daar hou ik van ;) /Gesuino /
Mooie inspirerende blog /Maartje/
24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Alice van der Zwaag

Ondernemend een nieuwe toekomst creŽren