30-12-2017 - 9:30 tot 12:00 uur

Zomer: tijd voor ontwikkeling en acquisitie

Terug naar het nieuwsoverzicht

Zomer: tijd voor ontwikkeling en acquisitie

Blog van Jobien Wind

Baal jij er ook van dat Nederland stil lijkt te staan in de zomer? Geen inspirerende interacties, nauwelijks omzet, niemand te bereiken?

Natuurlijk is dit een fijne tijd. Veel licht, mooi weer, vakantie, bloemen. Maar 2 maanden stilstand in je bedrijf? Nee toch. 

Ik geef je een aantal acties die je kunt doen in deze periode.

1. Stilstaan bij je plannen en doelen voor komend jaar
Als je geen doelen stelt, weet je niet wat je moet gaan doen, onderzoeken, leren en ondernemen. Deze stille tijd is uitermate geschikt hiervoor. Lees ook deze blog "Hoe ziet mijn bedrijf er uit over 3-5 jaar" voor een geleide fantasie die je helpt hierbij.

2. Website, LinkedInprofiel, Sociale Media checken
Daarna profiel en branding aanpassen aan je plannen of aan je huidige situatie. Klopt alles nog, is je richting veranderd? Doelgroepen of kernproblemen anders? Is er een medium dat je voortaan kunt overslaan? Zorg dat je (potentiële) klant zich voelt aangesproken.

3. Wat wil jouw klant eigenlijk? – doe een marktonderzoek
Heus, niet al jouw klanten zijn 2 maanden onbereikbaar. Juist in de zomer hebben ze tijd om een keer af te spreken. Ga ze maar eens vragen wat goed gaat, wat minder gaat en hoe ze dat willen oplossen. Een marktonderzoek is vaak onderzoek, inspiratie, netwerken, klantenbinding en acquisitie ineen.
Lees de blog "Wat wil jouw klant" ter inspiratie voor je eigen marktonderzoek.

4. Netwerken
Als je nieuwe klanten wilt vinden, heb je de grootste kansen als je daarbij trouwe klanten of ambassadeurs inzet. Probeer, nu Nederland nog niet is stilgevallen, een afspraak te maken met 3 of 4 trouwe klanten of ambassadeurs. Ga bijpraten, luisteren hoe het met ze gaat. Bereid je voor door een onderwerp te bedenken waar zij veel van weten, en vraag hen bijvoorbeeld om ideeën voor een nieuwe doelgroep voor jou. En ideeën om met die doelgroep in contact te komen. Ze zullen het leuk vinden om met je te praten, gevleid om mee te mogen denken. Blij dat ze wellicht kunnen helpen.

5. Leer iets nieuws
De zomer is ook de tijd van ruimte in je hoofd, minder klanten en tijd voor ontwikkeling. Lees een goed boek over je vak, of over ondernemen. Tegenwoordig zijn er ook veel online cursussen, gratis en betaald. Denk na, wat heb je de komende tijd nodig? Hoe kan je jezelf ontwikkelen, wat helpt jou en je bedrijf verder?
Graag maak ik reclame voor mijn eigen online training "In 7 stappen Klanten vinden en binden". Vooral voor zakelijke dienstverleners. In deze training worden onder andere acties 1 t/m 4 uit dit blog behandeld, in een goede opbouw met veel praktische opdrachten!

In de maanden juni, juli en augustus bieden we je deze training aan met 50,- korting! Te koop in onze webshop, de kortingscode is 777.

Wat ga jij in de zomer doen, naast uitrusten en vakantie vieren?

geplaatst vrijdag 19 juni 2015


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

Inspirerend, Jobien, bedankt! /Margriet/
Hey Jobien, dank voor je blog. Het sluit precies aan bij wat ik in de maand juli ga doen - m\'n vakbekwaamheid bijspijkeren en de hele opzet van hoe ik werk herijken :-) /Marieke van der Meer/
24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Alice van der Zwaag

Ondernemend een nieuwe toekomst creŽren