28-09-2017 - 10:00 tot 17:00 uur

29-09-2017 - 9:30 tot 12:30 uur

9 stappen voor effectieve keuze Social Media

Terug naar het nieuwsoverzicht

9 stappen voor effectieve keuze Sociale Media

Blog van Jobien Wind

 
Regelmatig spreek ik ernstig gestreste zelfstandige professionals die niet meer weten wat ze moeten doen met hun marketing. Ze verkopen meestal een dienst en raken tussen de bomen het bos kwijt.
 
De keuze tussen website – folder – netwerken – lezingen – advertenties – mond-tot-mond reclame – free publicity - ….. - ….. - is al erg moeilijk. Sinds een aantal jaren komen daar natuurlijk alle Sociale Media bij. En die veranderen ook steeds. Help!
 
Ik ben een toepassingsexpert. Dus, ik leg verbinding tussen de veelheid aan Sociale Media, en schoorvoetende ondernemers en hun klanten die online aanwezig zijn. Voor mijn hoofddoelgroep – zakelijke dienstverleners – is LinkedIn het meest favoriet, tenminste als je het goed aanpakt. Voor anderen is Twitter, Facebook of Pinterest juist ideaal.
 
Wat is het voor jou? Let op, vragen echt beantwoorden!
 
1. Wat is de dienst die je verkoopt?
Schrijf in maximaal twee zinnen op wat je verkoopt. Dus bijvoorbeeld: projectmanagement voor landschapsinrichting, ontwerpen voor kleurige tuinen met weinig onderhoud, begeleiding zakelijke dienstverleners bij acquisitie.
 
2. Wie is je meest favoriete klant?
Maak een verlanglijst voor Sinterklaas waar je 2 meest favoriete klanten op staan. Bijvoorbeeld – een landschapsarchitectenbureau met veel werk in de scholenbranche, of oudere mensen (>60 jr) met een grote tuin, lichamelijke ongemakken, bovenmodaal inkomen in de regio Arnhem/Oosterbeek. Liefst ook nog met informatie over welke SM kanalen ze gebruiken.
 
3. Waar ligt jouw klant van wakker?
Welke vragen / problemen heeft jouw favoriete klant? Of liever nog, welke resultaten wil jouw klant behalen?
 
4. Check in de echte wereld of punt 2 – 3 waar zijn.
Via bureauonderzoek = meestal vanachter de computer en/of veldonderzoek = daadwerkelijk contact met je klant, zoek je uit of jouw beeld van jouw klant klopt. En ook of ze SM gebruiken. Voor zakelijke opdrachtgever zal het meestgebruikte kanaal LinkedIn zijn, maar vlak niet uit dat ook HR-managers of directeuren ook privé of zakelijk op Facebook, Youtube of Pinterest zitten.
 
5. Welke informatie kan en wil je delen via SM?
Kun je blogs schrijven, heb je leuke foto’s over je werk, zijn er korte films over je dienst? Met andere woorden: welke content kun je produceren en hoe vaak? Ben je een tekst- of een beeldmens? In hoeverre wil jij zichtbaar worden? Sociale Media gebruiken gaat namelijk over delen en interactie met je klant.
 
6. Hoeveel tijd wil je vrijmaken voor deze vorm van marketing?
5 minuten per dag, 2 uur per dag, 1 uur per maand? Wat past bij jou en bij de gewenste groei van jouw bedrijf?
 
7. Antwoorden op vraag 1- 6 zijn onderdelen van de puzzel
Leg met de puzzelstukken een plaatje neer. Je hebt een beeld van je klanten, hun vraag, jouw bijpassende dienst en inzicht in wat je te delen hebt. En in welke vorm je dat wil doen.
 
8. Overleg met ervaren gebruikers
Ga praten met meerdere ervaren gebruikers die jouw puzzel snappen en vraag om hun advies. Kies daaruit wat past bij jou.
 
9. Uitproberen minimaal 2 kanalen
Dit is het begin. Voor inzet SM geldt, je kunt het begin leren uit handleidingen, boeken, workshops, van anderen, maar uiteindelijk leer je het alleen door te doen. En door het gebruik merk je wat past bij jou, wat werkt voor jouw bedrijf en jouw klanten.
 
Veel plezier!

geplaatst woensdag 23 april 2014


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

Natuurlijk! Als je de blog leest, kun je de link (bovenaan de blz) kopieren in een tweet. Dit is ook een mooi zetje voor mij om eindelijk zo\'n rijtje onderin de blog te zetten om te delen. Dank daarvoor! /Jobien Wind/
Wat veel zinvolle vragen Jobien! Kan ik je blog ook tweeten? /Liesbeth Timmermans/
Goede blog Jobien! Het zijn telkens dezelfde vragen die je jezelf moet stellen als het gaat over marketing, en als je ze dan beantwoordt met SM in je achterhoofd en zo op deze \'puzzelmanier\' gebruikt, helpt t zeker met keuzes maken. /Gesuino Poddighe/
hallo Ben, ik ben het eens met je aanvulling. Ik begin eerst met al die andere opties. Ik wilde in deze blog vooral handvatten geven voor de vraag - waar moet ik aan meedoen op de Social Media. /Jobien Wind/
Hi Jobien, Goed verhaal, want keuzes maken voor jezelf is bijzonder moeilijk. Je maakt helder hoe je te werk kunt gaan in het domein van social media. Ik wil een kleine aanvulling noemen: je start met te melden dat professionals niet weten wat ze aan moeten met hun marketing. Vervolgens rol je vanzelf in de social media. Het lijkt dan net alsof marketing alleen maar bestaat uit social meda, en dat is natuurlijk niet zo. /Ben Menting/
24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Gesuino Poddighe

Het gebeurt soms in de confrontatie!