22-08-2017 - 09:30 tot 16:30 uur

30-08-2017 - 3 dagdelen

05-09-2017 - 9:30 tot 12:00 uur

14-09-2017 - 13:30 tot 16:30 uur

Hollen of stilstaan?

Terug naar het nieuwsoverzicht

Hollen of stilstaan?

Jobien Wind

Werven van klanten – acquireren - is voor de meeste zakelijke dienstverleners een vervelend deel van hun onderneming. Dat is natuurlijk niet productief. Want niet acquireren, betekent vaak geen klanten.

Ik ben mijn bestaan als ondernemer gestart in het videoproductiebedrijf van mijn partner. Vanaf de zijlijn maakte ik al een paar jaar daarvoor mee dat het hollen of stilstaan was in het bedrijf. Met mens en macht (er waren vijf partners) werd gewerkt aan het werven van klanten. Ieder bij de eigen klanten, op het eigen expertisegebied. Daarna begon het werk aan grote projecten. Wanneer een film klaar was, ging de programmamaker weer opnieuw werven. Vaak waren dan ook de andere projecten net afgelopen en ging de hele club weer "zichzelf verkopen". De sfeer in het bedrijf zakte dan naar het nulpunt. Want de uitgaven gingen door en de inkomsten niet.

Ik betrap me er zelf ook op, ik laat me leiden door de waan van de dag. Eerst het declarabele werk doen, reageren op noodkreten, mailtjes beantwoorden, een educatief webinar bijwonen. Pas daarna denk ik aan acquisitie, maar vaak is dan de week alweer voorbij.

Ik zie veel zakelijke dienstverleners hetzelfde doen. Acquireren tot je voldoende werk hebt, opgeslokt worden door het werk en pas als de opdracht bijna is afgelopen weer nadenken over een volgende klus.

Dan kom je dus in de situatie dat je vanuit een ongelukkige positie moet gaan acquireren.

Een slechte gedachte: “Acquireren is net zo iets als solliciteren, je gaat op bezoek bij een potentiële opdrachtgever om te smeken om een baantje”.

Nee!. Solliciteren is overleggen met een potentiële werkgever om te kijken of het werk leuk genoeg is voor jou, en of jij voldoende kunt toevoegen voor de opdrachtgever. Als je dit echter doet vanuit een zwakke positie, lijkt een rottig baantje snel interessant.

Anticyclisch acquireren is het antwoord!
Dus, je gaat op bezoek bij klanten als je druk bent, in de flow zit, alleen tijd hebt voor een echt leuke klus. Je uitstraling is goed, je bent enthousiast over het werk dat je doet. Je bent heel goed, dus gewild. Bijna als vanzelf smeekt de opdrachtgever of je nog wat tijd kunt vrijmaken voor een klus…

Dus, niet hollen en stilstaan, maar anticyclisch acquireren!

Tegeltjeswijsheid: Klanten werf je als je druk bent.

Wat is jouw tegelwijsheid?

geplaatst vrijdag 13 december 2013


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

Hoi Jobien,

Dat lijkt logisch, maar in de praktijk ervaar ik dit toch anders. Als ik met een opdracht van twee maanden bezig ben kan ik daarbij geen tweede opdracht aannemen; die moet bijna altijd meteen starten.
Ik heb dit opgelost door zelf kleine projecten op te starten voor particulieren: avondcursussen en persoonlijke aanpassingen. Daar is de tijdsdruk minder en de afwisseling geeft zeer veel voldoening. /Peter van Ham/

24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Alice van der Zwaag

Ondernemend een nieuwe toekomst creŽren