30-12-2017 - 9:30 tot 12:00 uur

LinkedIn en oude mensen zoals ik

Terug naar het nieuwsoverzicht

LinkedIn en oude mensen zoals ik.Jara op LinkedIn

Blog van Jobien Wind

Het aandeel van 15-24 jarigen op verschillende sociale media is voor:
LinkedIn 9%
Facebook 18%
Tumblr 29%
http://www.marketingfacts.nl
Dat wil zeggen, de populatie van LinkedIn gebruikers is behoorlijk oud, als je het vergelijkt met Facebook of Tumblr.

Pubers vinden LinkedIn niet interessant. Echter, in de zomervakantie zocht mijn 15-jarige puberdochter een vakantiebaantje. Ze is actief op Facebook en probeert allerlei nieuwe sociale media uit. Profiel aanmaken, klikken, vrienden uitnodigen en gaan met de banaan! Daar ben ik als oudere jonge vrouw (zelfbeeld!) jaloers op.

Ik suggereerde haar om LinkedIn te gebruiken als zakelijk netwerk om oppasadressen of een vakantiebaan te organiseren. Tien minuten later kreeg ik de uitnodiging om met haar te linken. Ik heb haar enkele profielen en namen gestuurd van mensen die zij kent op LinkedIn. En het balletje ging rollen.

Ze maakte een basisprofiel aan, ging endorsen, een aanbeveling schrijven, mensen uitnodigen en een verkoopverhaal neerzetten. Met als resultaat: nieuwe oppasopdrachten. Zelf is ze allang weer klaar, want LinkedIn is veel te saai. Ze is nu met snapchat via rare foto’s van zichzelf en de omgeving aan het chatten met vriendinnen. Veel interessanter…

Stel, je bent wat ouder dan 15 jaar en je wilt als ondernemer LinkedIn zakelijk gebruiken?

De belangrijkste regel is dat de rijkdom van LinkedIn in de 2e graad zit. Je verkoopt niet aan je 1e graads connecties, maar aan de connecties van jouw connecties.
De klanten die mijn dochter heeft, zijn 1e graads connecties van mij. Omdat ze mij kennen, gunnen ze haar de kans om kennis te komen maken. Vervolgens zorgt zij er zelf natuurlijk voor dat ze de opdracht binnenhaalt en goed afhandelt.

Dat betekent dus als je opdrachten wilt:
1. vul een profiel in waar duidelijk jouw expertise uit blijkt
2. bouw een netwerk op – nodig mensen uit
3. ga proactief aanbevelingen geven of endorsen
4. maak zichtbaar wat je zoekt
5. ga op zoek naar interessante mensen (2e graad) voor je bedrijf en gebruik je 1e graads connecties als ambassadeur voor die 2e graads connectie

Gisteren kwam ze wel nog even trots vertellen dat ze nog een kennismaking heeft binnenkort – dankzij LinkedIn. Een flexwerker van De Eigen Zaak…

Als je meer wilt weten over hoe LinkedIn te gebruiken als marketingtool en je bent geen 15-jarige zonder knoppenvrees – kom dan 15 oktober a.s. naar LinkedIn Marketing.

Hoe zet jij LinkedIn in voor je marketing?
 

geplaatst dinsdag 08 oktober 2013


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Alice van der Zwaag

Ondernemend een nieuwe toekomst creŽren