28-09-2017 - 10:00 tot 17:00 uur

29-09-2017 - 9:30 tot 12:30 uur

Effectief netwerken - BNI?

Terug naar het nieuwsoverzicht

Effectief netwerken - BNI?

Blog van Jobien Wind

Laatst was ik op bezoek bij een ontbijtnetwerk – BNI (Business Networking Institute). Dat was een erg interessante ervaring. Mijn wekker ging niet af, ik liet een glazen flesje stukvallen in de badkamer, sneed me in mijn vinger, stond onverwacht in de file en mijn biologische klok was de hele dag in de war. Om 2 uur dacht ik al dat het 5 uur was.

Hoe werkt BNI?
Eenmaal per week ga je om 7 uur ’s ochtends netwerken met een club van 30-40 ondernemers. Deze club houdt elke week een 60 seconden pitch voor elkaar, en vraagt daarin om referrals. Ja, het is op Amerikaanse leest, dus geen verwijzingen of introducties maar referrals (letterlijk: doorverwijzing).
Dit doorverwijzen wordt geregistreerd, net als de omzet die de verwijzingen opleveren.

En er is een aanwezigheidsplicht, en je wordt erop aangesproken als je er niet bent, of te weinig brengt in de groep. Een prijzig netwerk (circa 1.500,- per jaar inclusief ontbijt), maar het kan je een boel omzet opleveren als je investeert in contacten en goede focus legt in je vraag aan de groep.

Ik spreek veel met zakelijke dienstverleners die via netwerken aan hun klanten (zouden moeten) komen. Dat netwerken gaat niet vanzelf goed. Belemmeringen genoeg:
1. ik houd niet van zinloos gebabbel en gebral
2. ik weet niet of ze wel op me zitten te wachten
3. ik geef altijd veel weg – kennis, contacten, maar krijg nooit iets terug
4. het is wel gezellig, maar ik ga altijd zonder klanten weer naar huis

Wat kan je leren van BNI en wat kan je zelf doen?

1. Toon echte interesse in je gesprekspartner
Wie is de persoon waarmee je spreekt en wat houdt hem of haar bezig? Zoek naar gezamenlijke interesses maar vergeet ook niet jouw eigen punten naar voren te brengen. Wie ben jij, waar ben jij mee bezig, wat raakt jou en herkent de ander dat?

Echte interesse wordt gewaardeerd en nog waardevoller als je zelf ook zichtbaar wordt. Als jouw gesprekspartner daar niets mee kan of wil, dan klopt er iets niet en zal een echte werkrelatie ook niet soepel verlopen. Bij BNI gaan ze ervan uit dat je ook regelmatig afspraken maakt voor 1-op-1 gesprekken met andere leden

2. Netwerken is geven en ontvangen
Geven is makkelijk voor de meeste ondernemers, maar vragen om hulp en dus ook hulp ontvangen is veel lastiger. Als je alleen maar geeft en niet ontvangt, ontstaat er een scheve relatie en stop je met geven, of stopt je gesprekspartner met ontvangen. Herken je dat, een vriendin die altijd maar geeft en zorgt en zelf nooit om hulp vraagt? Daar ontstaat een machtsonbalans, waardoor je je of gedwongen voelt meer te geven of je onttrekt je aan de relatie. Ditzelfde geldt in zakelijke relaties.

Wat kan je daaraan doen? Vraag eens hulp aan een relatie, niet in de vorm van geld of in een opdracht. Maar:
- Wil je eens met me meedenken, ik zit met probleem X, ik heb dit al gedaan. Wat zou jij doen, heb jij ideeën?
- Ik wil een boek gaan uitgeven, maar weet niet hoe ik dat moet aanpakken. Ken jij iemand die een boek heeft geschreven, of ken je een uitgever die ik zou kunnen benaderen?

Meestal vind je gesprekspartner het erg leuk om met je mee te denken. Bovendien gaat het gesprek ergens over en je gaat naar huis met nuttige informatie en/of nieuwe contacten. Bij BNI is dit geïnstitutionaliseerd. In je 60 seconden pitch stel je elke week een vraag.

3. Weet wat je nodig hebt en wie je nodig hebt
Als je naar een netwerkbijeenkomst gaat, of op het schoolplein staat te kletsen, is het dus slim om voorbereid te zijn. Wat is je volgende doel met je bedrijf, maak dat concreet en vooral – wie heb je daarvoor nodig?

Dus niet – ik wil meer omzet. Een eigen voorbeeld: ik wil meer opdrachten van mobiliteitsafdelingen van overheden. En dan vooral outplacementtrajecten van werknemers die boventallig zijn en een eigen bedrijf willen starten. Daarvoor heb ik nodig iemand die bij de overheid werkt op de afdeling mobiliteit en outplacementtrajecten inkoopt.

Dus, ik ben op zoek naar een HR manager of leidinggevende bij de mobiliteitsafdeling van lokale of provinciale overheden.
Mijn vraag aan mijn gesprekspartner is dan: “ik zoek een manier om bij de provincie Gelderland outplacementtrajecten te doen richting een eigen bedrijf. Ken jij toevallig mensen die bij de provincie werken?”

Bij BNI – hoe concreter de vraag, hoe meer erop gereageerd wordt: “Ik zoek een contact bij Volkshuisvesting, afdeling faciliteiten”.

Oefenen met netwerken op deze manier kan bij de workshop Netwerken en Acquireren

Welke concrete vraag wil jij stellen aan het netwerk van De Eigen Zaak?

geplaatst dinsdag 07 mei 2013


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

Vandaag voor het eerst geweest als Mellema Marketing. Leuke ervaring maar wel erg Amerikaans! /Mellema marketing/
Ik ben een paar maanden geleden ook geintroduceerd bij BNI. Ik vond het een hele positieve ervaring, helaas is er uit mijn referrals niets gekomen en als ik het geld zou hebben zou ik zeker lid worden! /Esther van Drie/
Geweldig om je ervaring zo te kunnen delen. De BNI verkoop-methodiek is best verplichtend en past daarom niet zo bij ons/mij. We zijn te nuchter. /Dirk hoogenraad/
24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Gesuino Poddighe

Het gebeurt soms in de confrontatie!