28-09-2017 - 10:00 tot 17:00 uur

29-09-2017 - 9:30 tot 12:30 uur

Aanbevelen of onderschrijven op LinkedIn?

Terug naar het nieuwsoverzicht

Jobien Wind is ondernemerscoach en trainer – oa netwerken en LinkedIn Marketing.

Ik ben fan van LinkedIn. En zoals ik laatst hoorde van Jan Willem Alphenaar – LinkedIn Rocks! Ik ben vooral fan omdat LinkedIn mij als ondernemer helpt inzicht te krijgen in mijn netwerk. En me de mogelijkheid biedt om gezien te worden en actie te ondernemen.

LinkedIn is in beweging, er zijn nieuwe functionaliteiten en er verdwijnen mogelijkheden, zoals het aanmaken van evenementen – heel jammer.

Ik wil wat uitleggen rondom aanbevelingen - recommendations en onderschrijvingen – endorsements.

Aanbeveling – recommendation

Een aanbeveling is een klein persoonlijk verhaal, in eigen woorden, waarmee je iemand aanbeveelt bij anderen. Je schrijft positief over de kwaliteiten van iemand waar je mee gewerkt hebt. Een aanbeveling zegt iets over die persoon, maar ook iets over jou. Wie jij aanbeveelt en wat je zegt, straalt ook af op jou. Het is verstandig om aanbevelingen te schrijven, maar zeker ook te krijgen, dus vraag er actief om. Klanten horen namelijk het liefst van anderen dat je goed bent, en waar je goed in bent. Dat is het meest geloofwaardig. Via je profiel in LinkedIn kun je je aanbevelingen beheren.

Onderschrijving – endorsement

Sinds een tijdje kan je aangeven welke vaardigheden en deskundigheden je hebt. En jouw connecties kunnen je hierin onderschrijven. Dat onderschrijven kan heel snel en eenvoudig door enkele klikken van je muis. Dit is gelijk ook de valkuil, want ik kan in een handomdraai mensen ‘endorsen’ voor vaardigheden waar ik iemand niet in ken.

Doen of niet?

Aanbevelingen: geen twijfel over mogelijk. Geef ze weg en vraag ze. Ga niet uitruilen van aanbevelingen, dat is ongeloofwaardig. Als er nog iemand is die mij wil aanbevelen, graag!

Onderschrijvingen: hier zijn twee verschillende meningen over.

  1. Verwoord door Jan Vermeiren – doe het voorlopig maar niet, het is te gemakkelijk, heeft daardoor weinig waarde en het helpt je niet verder.
  2. Jan Willem Alphenaar – ja, doen. Het is weinig moeite, mensen zijn je er dankbaar voor en gaan je terug ‘endorsen’. Op termijn zal een profiel met veel onderschrijvingen hoger in de Google zoekresultaten komen.

Dus

Ik ga zelf weer actief aanbevelingen schrijven en vragen, elke week een.

En ik ga voor advies nummer 2, aan de slag met het geven van onderschrijvingen.

Wat doe jij? Aanbevelen, endorsen of niets? En waarom?

geplaatst vrijdag 15 maart 2013


je reactie
je naam
je e-mailadres

(Neem bovenstaande code over ter controle)

Reacties van lezers

I simply want to metinon I\'m very new to blogging and actually loved you\'re blog site. Almost certainly Iím going to bookmark your blog . You really come with tremendous well written articles. Thanks for sharing your website page. /C.A. Milk/
Volgens Linkedin zal dit je ranking behoorlijk positief beinvloeden. Jan Willem heeft dus gelijk. Ik denk dat op termijn, waar er te veel van komen, de kracht wel afneemt. /stefan rooyackers/
24-06-2016

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.


Bestellen >> naar de winkel
Meer informatie >> www.ikwerkvoormezelf.nl

Gesuino Poddighe

Het gebeurt soms in de confrontatie!